Van Geven en Nemen naar Gunnen en Ontvangen – Jeroen van der Sluis

Eerder gepubliceerd op Greater Venues

2014.06.26-Jeroen-van-der-Sluis-MindCenterVanaf mijn achttiende ben ik officieel ondernemer. Sindsdien heb ik mij 20 jaar laten inspireren door ondernemers om mij heen, van wie ik heb geleerd dat je nooit alleen onderneemt en dat waardevolle groei alleen ontstaat door effectief samenwerken. Eén en één is drie, nog steeds, helemaal eens. Ik hoorde daarbij veelvuldig zeggen: het gaat om ‘geven en nemen’.

Maar de laatste jaren heeft de term ‘geven en nemen’ een wat negatieve lading, naar mijn idee. Waarom? Vanwege de suggestie dat het gaat om ‘nemen’. Iets pakken van een ander, waarbij je voorwaardelijk eerst iets ‘gegeven’ moet hebben. Of andersom: iets terugverwachten nadat je iets voor een ander hebt gedaan.

‘Het valt mij op dat de term ‘Geven en Nemen’ is veranderd in ‘Gunnen en Ontvangen’…

Provisieregelingen van de baan
Een aantal jaar geleden gaf een ondernemer aan dat hij nooit meer met provisies werkte. Als een van de weinigen in zijn branche (detachering) durfde hij het aan. Enigszins verbaasd zei ik: ‘Dus bij elke deal die je ‘weggeeft’, omdat het beter bij een ander past, laat je zo’n 15% aan inkomsten liggen?’ ‘Ja,’ zei hij, ‘ik geef het alleen aan collega’s die ik het oprecht gun en ik verwacht er niets voor terug. Wellicht juist daardoor heb ik gemerkt dat er altijd wel wat voor terugkomt, zonder ingewikkelde afspraken of schuldgevoelens. Dan is het geen nemen meer, maar ontvangen.’

Vanaf dat gesprek dacht ik ‘what the fuck, ik ga het ook proberen’. En ook bij mij bleek het een enorm succes. Ik heb nimmer met enige provisieregeling meer gewerkt. Het werkt prettiger. De mensen waarmee je werkt leer je op een andere manier kennen. Het schijnt ook zo te zijn dat er een gelukzalig stofje in je lichaam wordt aangemaakt wanneer je aan anderen ‘geeft’.

Hieronder leest u twee voorbeelden van ‘Geven en Nemen’.

MindCenter-Vianen

‘Die dag ging ik naar huis met een goed gevoel terwijl dit commercieel niets heeft bijgedragen. Hoewel?’

Sitting Dinner
Een mogelijke klant belt ons op: ‘Wij willen graag met 25 personen een bijeenkomst, inclusief een sitting dinner, bij jullie organiseren.’ Mijn collega Margaret legt uit dat wij bijzondere buffetten en walking dinners verzorgen, echter geen sitting dinners. De relatie geeft aan dat dit toch echt gewenst is voor deze bijeenkomst en of er niet toch iets te regelen valt. De persoon wordt met mij doorverbonden. Het bleek dat het zittend eten een wezenlijk onderdeel van het programma is. Een aantal jaren terug zou ik het gewoon verkocht hebben. Nu heb ik voorgesteld om een goed restaurant te zoeken met een leuke subruimte voor de groep en er daarbij gelijk twee aangedragen in de buurt omdat het centraal in Nederland gelegen moest zijn. Vervolgens nog wat extra moeite gedaan om beide restaurants te bellen voor beschikbaarheid en of ze echt de gewenste waarde kunnen toevoegen. Uiteindelijk hebben we gezamenlijk de klant geholpen aan iets wat echt gewenst is. En bovendien een collega-ondernemer.

Die dag ging ik naar huis met een goed gevoel terwijl dit commercieel niets heeft bijgedragen. Hoewel? Ik denk dat de relatie ons weer weet te vinden als het het om een groep gaat waar informele verbinding een rol speelt.

MindCenter-Walking-Dinner

Van ‘Geven en Nemen’ naar ‘Gunnen en Ontvangen’!

Doorverwijzen
Ook wil het wel eens voorkomen dat wij geen beschikbaarheid meer hebben en een groep behoefte heeft aan een locatie met meerdere subruimten, die van elkaar verschillen. In zo’n geval plaatsen we een tweede optie, maar verwijzen we ook graag door naar een andere locatie die wij vinden passen bij wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld de locatie Youmeet, of CitySense als het om meer dan 200 mensen gaat.

Like factor
Vervolgens kregen wij enkele weken terug een relatie aan de lijn die door Youmeet naar ons is doorverwezen voor een sessie waar zij geen beschikbaarheid voor hebben. De eerste van de twee bijeenkomsten voor deze klant heeft nu plaatsgevonden bij Youmeet en volgende week vindt de tweede plaats bij ons in het MindCenter. Dit is een fijne manier van samenwerken. We bedienen de opdrachtgever tot in de puntjes. Geen commissies, geen provisies, geen afspraken, gewoon elkaar gunnen en durven te geven.

Ook de opdrachtgever zal deze samenwerking waarderen en zal een zekere like factor genereren voor onze locaties.

Van ‘Geven en Nemen’ naar ‘Gunnen en Ontvangen’!