Maak het verschil door co-creatie – Jeroen van der Sluis

    Eerder gepubliceerd op Greater Venues

    2014.06.26-Jeroen-van-der-Sluis-MindCenterDe term ‘co-creatie’ hoor je steeds vaker voorbij komen.

    Co-creatie is een populaire term voor een al lang bestaande succesformule. Ook mijn ervaring is dat je door co-creatie moeiteloos meer resultaat behaalt.

    Met onze stagiair Jaron bedacht ik onlangs dat het leuk zou zijn om een whitepaper te maken over succesvol brainstormen. Wij hebben behoorlijk wat ervaring op dit vlak vanuit het MindCenter en er is veel over te vinden op internet. Binnen een week stond er een degelijke whitepaper van 8 pagina’s.

    Totdat we enkele relaties gingen benaderen om de whitepaper aan te vullen. Er ontstond een magisch proces van enthousiasme. Iedereen wilde meewerken. Ook sprekers en druk bezette directeuren maakten tijd voor ons en gaven aan wanneer ze bereikbaar waren om ons te “helpen”. De eenvoudige whitepaper werd een waardevol A5 boekje van 42 pagina’s met medewerking vanuit alle hoeken van de branche. Van waardevolle do’s en dont’s tot verrassende tips en ervaringen. Het hoofdstuk “Bronnen” is dan ook vervangen door “Co-creators”. Op het moment van schrijven van dit artikel is het boekje nog in opmaak.Cover_Succesvol_Brainstormen_blog_LR

    “Kennelijk gebeurt er iets met je als je een ander kunt helpen met jouw specifieke kennis.”

    ‘Kun je me helpen?’
    Een paar weken terug mocht ik luisteren hoe Nils Roemen (Durf te vragen) de zaal toesprak. Hij vroeg het publiek: “Steek je hand eens op als jij vanmiddag iemand anders in de zaal zou willen helpen als jij dat kunt.” Iedereen stak zijn hand op. Vanuit NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) ken ik het volgende voorbeeld. Stel op straat de vraag: “Mag ik je wat vragen?” en de meeste mensen zullen doorlopen. Maar stel je de vraag “Kun je me helpen?”, dan staan opvallend meer mensen stil en zijn bereid iets voor je te doen. Kennelijk gebeurt er iets met je als je een ander kunt helpen met jouw specifieke kennis.

    Ik dacht altijd dat Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg hun bedrijven alleen hebben opgericht. Niets is minder waar.  Succesvolle ondernemingen zijn zelden alleen opgezet. Ook de meeste bestsellers van boeken zijn co-creaties, waarbij de schrijver zijn eigen energie laat communiceren met die van anderen.

    Vorige week was ik aanwezig bij de verkiezing Student Company van het Jaar, van Stichting Jong Ondernemen, waar ik sinds kort begeleider/coördinator ben. Stephan Bosman, oprichter van Zoover en WeerOnline deed de prijsuitreiking en gaf de volgende tip aan de jonge ondernemers: “Ik vind van mezelf dat ik niet veel kan. Waar ik goed in ben, is de juiste mensen om me heen verzamelen.”

    Student_company_uitreiking1

    “Succesvolle ondernemingen zijn zelden alleen opgezet.”

    Co-creatie in de eventbranche
    Voorheen werd een locatie geboekt met een bepaald aantal vierkante meters en gewenste indeling van tafels en stoelen. Vandaag de dag is het een samenspel waarbij de locatie een partner in co-creatie is geworden. Locaties voor bijzondere vergaderingen, brainstorm sessies en zakelijke bijeenkomsten worden vaak gekozen om het creatief meedenken en het aansluiten van de locatie op de (latente) wensen van de opdrachtgever. Eerst leek het erop dat deze ontwikkeling een bedreiging zou zijn voor organisatiebureaus. Maar hun waarde blijkt juist nu in dit proces van co-creatie om met de locaties tot creatieve voorstellen te komen voor de opdrachtgever. Bijkomend voordeel is dat het werk ook leuker en persoonlijker wordt. De mooiste evenementen bij ons ontstaan door de focus binnen een harmonieus samenspel van meerdere partijen in openheid en vertrouwen.

    Tip: vraag jezelf bij een nieuw plan of product af wie dezelfde passie voor dit project zou kunnen hebben. Bel hem of haar op en kijk of de juiste energie ontstaat.

    PS Wil je het gratis boekje “Succesvol Brainstormen” ontvangen? Mail mij dan even op jeroen@mindcenter.nl.