Slimmer werken, niet harder….

Het Nieuwe Denken…. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Het klinkt filosofisch, in mijn beleving zelfs wat zweverig. Zou het gaan om mindfulness, meditatie of religie?

Toen Jeroen mijn benaderde per mail om te spreken over de mogelijkheden van een samenwerking, had ik mijn bedenkingen. Zou mijn praktische en doelgerichte training en coaching passen bij het concept van iets dat heet ‘Het Nieuwe Denken’??

Tijdens onze eerste ontmoeting had hij mij na nog geen kwartier al overtuigd… Het Nieuwe Denken is niets meer dan slimmer en efficiënter denken en werken! En laat dat nu net datgene zijn waar ik mijn opdrachtgevers en relaties al sinds de start van DOEN! mee help. De door mij ontwikkelde time management training heet tenslotte niet voor niets “Werk slimmer, niet harder”.

Kerntaken

Maar hoe doe je dat slimmer werken? Slim werken is niet louter het inzetten van slimme gadgets en het strooien met allerhande lifehacking tips. Een van de eerste zaken waar ik de deelnemers van mijn workshops over laat nadenken is het Pareto principe, ofwel de 80/20 regel waar Jeroen op deze website ook al over spreekt. Dit principe stelt dat 20% van de klanten verantwoordelijk is voor 80% van het bedrijfsresultaat. Dit principe geldt net zo goed voor minder tastbare zaken als tijd en werkzaamheden: 20% van jouw dagelijkse activiteiten leveren 80% van het totale door jou behaalde resultaat op. Bedenk hoeveel tijd het je zou besparen als jij je vanaf nu alleen focust op deze 20% : jouw prioriteiten ofwel kerntaken?! Hoeveel effectiever zou je kunnen werken? Hoeveel meer omzet zou je kunnen behalen? Hoeveel meer plezier zou je kunnen hebben in je dagelijkse werk?

En nu jij!

Ik daag je uit om een week lang bij te houden wat je zoal doet op een dag. Welke werkzaamheden kosten je veel tijd? Wie of wat stoort je? Evalueer dit ‘dagboek’ en filter hieruit je prioriteiten. Wat zou je kunnen doen om ervoor te zorgen dat je meer tijd hebt voor de belangrijkste en meest effectieve taken? Ik garandeer je dat je de eerste belangrijke stap naar Slimmer werken dan al gezet hebt.

Over DOEN!

Jennefer Boskeljon (1973) coacht en traint met ‘DOEN! Professional Organizing & Coaching’ individuen en organisaties. In een persoonlijk traject helpt zij jou om de kennis en vaardigheden te ontwikkelen die het mogelijk maken om efficiënter, effectiever én met meer plezier aan het werk te zijn. Daarnaast zijn de groepstrainingen ‘Werk slimmer, niet harder’, ‘ Houd jij alle ballen hoog?’  en ‘Je e-mail de baas’  op aanvraag in-company te reserveren.

Meer weten? Volg @doencoaching op twitter, dan lees je elke dag een nieuwe praktische tip!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *